Other Side

24-25/11 & 1-2/12/2018

Merlin Spie
Jochen Decostere
& Peter Ghesquiere

Huis Maes, Bruggestraat 6, 8730 Oedelem

Met de expo ‘Other Side’ heeft en geeft vzw Màrmelade opnieuw een straf verhaal in een niet evidente omgeving. Huis Maes, een huis dat zijn oorsprong vindt in de 17e eeuw, heeft een bewogen geschiedenis achter de rug. Màrmelade presenteert u werk van Merlin Spie en het duo Jochen Decostere – Peter Ghesquire. Beeldend kunstenaars in meerdere betekenissen.
Merlin heeft haar werk in het huis geïntegreerd en dit volledig naar haar hand gezet als was het een symbiose. De locatie en haar werk smelten samen tot één geheel.
Peter en Jochen creëren hun fotografisch werk op diverse locaties, op bestaande of in een zelfontworpen omgeving. Hun foto’s zijn tot in het kleinste detail voorbereid en sluiten op hun beurt perfect aan bij Huis Maes en het werk van Merlin.

Merlin Spie

Merlin werkt als een multidisciplinair kunstenaar sinds 1994. Haar zoektocht naar het kleinste element van emotie of stof in de afgelopen 24 jaar leidde naar live performances en installaties gericht op het lichaam.
Als een visuele coach voor theater/dansproducties en voor live performances geeft Merlin workshops en werkt samen met universiteiten, hogescholen en instellingen voor hoger onderwijs in Antwerpen en Brussel.
De installaties en performances van Merlin Spie evoceren de mens als universeel wezen. Haar kunsten, niet gespeend van enige spiritualiteit, laten ons met drie­­dimen­sionale vormen en installaties haar, onze of een andere wereld zien.

Zij staat in Huis Maes met, ‘Homemade Religion’.
Een kind onder een kast, benen hangen uit het plafond, een zwevend figuur in de hall. De trap biedt een klein beetje bescherming. Een ruimte gevuld met emoties, binnenkamers, onzichtbaar voor de buitenwereld. Een visuele hors-champs voor het publiek.
Het is de ‘grond van een zijnsrealiteit’, uitgespuwd onder invloed van uiterlijk vertoon en decadente beslissingen.

 

Jochen Decostere – Peter Ghesquière

Jochen en Peter, beiden geboren Roeselarenaren, brachten hun jeugd door in respectievelijk Beernem en Ieper. De geografische scheiding na hun geboorte bleek echter maar tijdelijk.
Eens de middelbare school achter de rug gingen zij, zoals vele West-Vlamingen in het ‘verre’ Brussel, reeds na de eerste lessen samen een pint pakken. Het bleef niet bij de kroeg. Ze werden vrienden en later een compatibel duo. Alhoewel ze beide als regisseur werden opgeleid zorgde Jochens groeiende fascinatie voor cameratechnieken ervoor dat ze meer en meer konden beginnen samenwerken.
De saus die hen toen en nog steeds verbindt smaakt naar: ‘Wij willen verhalen vertellen.’ Na een aantal jaren, na hun afstuderen, hun eigen weg te gaan, maakten ze samen de absurde documentaire ‘Suskewiet’. Dat kreeg een vervolg met de fotoreeks ‘huisnummer 13’ waarin realiteit en fictie nauw verweven werd.

Sindsdien maken zij, ondanks hun drukke agenda en gevulde eigen carrière, regel­matig samen foto’s. Deze samenwerking is wat hen betreft een never ending story. Wanneer één van hen een idee heeft, praten ze er over en maken ze elk een tekening van het beeld dat ze in gedachten hebben. Net zoals bij film maken ze een storyboard. Geen enkel detail wordt over het hoofd gezien. Locatie, casting, kostuums, grime, rekwisieten, enz.
Nu werken Jochen Decostere en Peter Ghesquière aan een fotoreeks waarin fictie en verbeelding de bovenhand hebben gekregen. Het zijn telkens kleine verhalen die soms absurd lijken maar dan toch ook een bepaalde logica met zich meedragen. Het raakt onze wereld maar is dat net niet.

 

Huis Maes of ‘De Poermolen’

De aanwezigheid van een constructie midden het Oedelemse dorpsweefsel werd reeds bevestigd door een vermelding in een landboek van 1630. Voor deze imposante dorpswoning met een bewogen geschiedenis van bijna vier eeuwen, wordt door de huidige eigenaar met zorg gewerkt aan de ontwikkeling en zoektocht naar een passende herbestemming. In afwachting van de realisatie hiervan verkeert het gebouw in een ingeslapen toestand waar de horloge even werd stilgezet.

 

vzw Màrmelade

Gedreven, onafhankelijk, eigenzinnig, vernieuwend, confronterend. Kunst als spreken en tegenspreken, vervlechting van fictie met realiteit, kunst in dialoog met verscheidene locaties, mensen laten nadenken over zichzelf en over hun bestaan. Toegankelijkheid en bereikbaarheid van alle vormen van kunst moet een onvervreemdbaar recht van iedereen zijn.
Het is een greep uit de visie van vzw Màrmelade. Een visie, die deze vijfkoppige en eigenzinnige groep sedert zijn ontstaan handhaaft.

Na hun vorige realisatie, het poëzieproject ‘Ooghoek’ in de Kooldreef te Sint-Joris met Charlotte Van den Broeck en Lies Van Gasse en de apotheose op de boekenbeurs van 2017, realiseert vzw Màrmelade alweer een ijzersterk project. Deze keer zonder woorden, maar daarom niet minder sprekend.
Opnieuw vonden zij kunstenaars die in dialoog gaan met een unieke en uitzonderlijke locatie. ‘Other Side’ is een bijzondere tentoonstelling, die de bezoeker naar de keel grijpt.

Met dank aan Curando, Twelve, Têtard, Bram De Muynck en Amubel